Utilization of the Canva Website as a Medium for Making Geography Comics to Improve Creative Thinking Skills in Class X Students of Sman 1 Rupat
Abstract
Technology that is increasingly developing and sophisticated, can make students also create without limits. The Canva website is one of the platforms that can be utilized by teachers and students in packaging learning, both inside and outside the classroom in a more fun and interesting way. In this study, the Canva website was used to create geography comics, especially hydrosphere material, as an effort to improve the creative thinking skills of class X students at SMAN 1 Rupat. This study used a quasi-experimental method with a quantitative approach involving experimental and control classes. The results of statistical calculations show that the use of the Canva website as a medium for making comics is quite effective in improving students' creative thinking skills. So that in the future it is highly recommended that educators/teachers use the Canva website with a longer time allocation for the habituation of students so that it can produce even better creative thinking skills and can make the Canva website more efficient and effective for learning media.
Downloads
References
Afdhaluzzikri, Muhammad . (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Ii Jenjang Sekolah Dasar Negeri Reusak Kabupaten Aceh Barat. Skripsi
Alazam, Abu-Obaidah. Bakar, A. R., R. Hamzah, S. Asmiran. (2012). Teachers’ Ict Skills And Ict Integration In The Classroom: The Case Of Vocational And Technical Teachers In Malaysia. Vol.3, Supplement, 70-76.
Barokah, Uji Siti. (2014). Pengembangan Komik Digital Berbasis Nilai Karakter Sebagai Media Pembelajaran Akuntansi Pada Kompetensi Dasar Menyusun Laporan Keuangan Perusahaan Jasa Untuk Sma Kelas Xi. Skripsi.
Creswell, J. W. (2010). Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan Mixed. Penerjemah: Fawaid, A. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Farmawati, E., Ramli, A., & Rahmatullah, R. (2018). "Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Ekonomi Pada Sma Negeri Di Kota Makassar". Jekpend: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(2), 23.
Gu, X., Dijksterhuis, A., & Ritter, S. M. (2019). Fostering Children’s Creative Thinking Skills With The 5-I Training Program. Thinking Skills And Creativity, 32(October 2018), 92–101. Https://Doi.Org/10.1016/J.Tsc.2019.05.002
Mathematics, A. (2016). 済無no Title No Title No Title. 1–23.
Muhammad Ramli, (2012), Media Dan Teknologi Pembelajaran, Banjarmasin: Iain Antasari Press, Hlm. 23.
Nasrullah, M., Ilmawati, I., Saleh, S., Niswaty, R., & Salam, R. (2018). "Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar". Jurnal Ad’ministrare, 5(1), 1–6
Ngafifi, Muhammad. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi Volume 2, Nomor 1.
Ngalimun, Dkk. (2013). Perkembangan Dan Pengembangan Kreativitas. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Rahmatullah, Dkk. 2020. Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha : Vol. 12 No. 2 Rusdiana, R. Y., Dkk. 2021. Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Canva Bagi Guru Smpn 1 Tegalampel Bondowoso. Jurnal Pendidikan Magister Ipa : Vol. 4 No. 3
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Dangnga, T. (2018). "Peran Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar". Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 5–7.
Ramli, A., Rahmatullah, R., Inanna, I., & Dangnga, T. (2018). "Peran Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar". Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Makassar, 5–7
Rizqiah, Nurul. (2009). Pengembangan Media Komik Cerita Anak Sebagai Media Pembelajaran Mengapresiasi Cerita Anak Siswa Kelas Vii Smp. Semarang: Unnes.
Siregar, Asminar. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Sistem Persamaan Linier Satu Variabel (Splsv) Dengan Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Pertama Swasta Ira Medan. Skripsi.
Sternberg, R. J., Lubart, T. I., Kaufman, J. C., & Pretz, J. E. (2005). Creativity. In K. J. Holyoak & R. G. Morrison (Eds.), The Cambridge Handbook Of Thinking And Reasoning (Pp. 351–369). Cambridge University Press.
Torrance, E. P. (1968). Creativity What Research Says To The Teacher. Washington Dc: National Education Asociation
Undang-Undang Republik Indonesia Pasal 1 Ayat 1 No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wardana, Andi. (2018). Pengembangan Komik Sebagai Media Pembelajaran Untuk Mengapresiasi Cerita Anak Pada Peserta Didik Kelas Iii Sd/Mi. Skripsi
Wijaya, Etistika Yuni., Sudjimat, Dwi Agus., Nyoto , Amat. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Global. Volume 1 Tahun 2016.
Wiryani, Adinda Putri. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Canva Pada Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Sejarah Di Sekolah Menengah Atas. Skripsi.
Yaumi, Muhammad . (2017). Media Pembelajaran. Makalah.