Development of an Alqur'an Assisted Geography E-Book Using the Kvisoft Flipbook Maker Application on the Subject of Geography
Abstract
This research aims to describe the validity and effectiveness of geography e-books assisted by the Al-Qur'an using the Kvisoft flipbook maker application in geography subjects. The type of research is Research & Development (R&D) using the ADDIE model. This research involved expert validators, namely material experts, language experts and teaching materials experts. The test subjects for the product development in this research were class X students at Putra Bangsa Lhoksukon State High School, North Aceh Regency. Data collection techniques use observation sheets, questionnaires and documentation. Data analysis techniques use percentage and mean analysis. The results of the research show that a) the validity of the geography e-book assisted by the Al-Qur'an using the kvisoft flip book maker application in geography subjects is classified as very valid in terms of the appropriateness of presentation (4.5), appropriateness of content (4.4), appropriateness of discussion (4.4), and graphical feasibility (4.2), b) There is an increase in student learning outcomes before and after using e-books. In the initial test, the score was 51 in the Poor category. Meanwhile, in the final test he obtained a score of 91 in the good category.
Downloads
References
2. Adha, N.W., Situmorang, M., dan Muchtar, Z., (2016), Pengembangan Bahan Ajar Kimia Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pengajaran Termokimia, Jurnal Pendidikan Kimia.
3. Wijayanti, D., Anwar, S., Khairani, K., & Sukhaimi, N. A. (2022). Implementasi Inovasi Pembelajaran Geografi Tingkat SMA Dalam Kurikulum 2013. Journal on Education, 4(2), 837-843.
4. Darmi, D. (2022). Penerapan Metode Simulasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam di Kelas XI IPS-4 SMAN 4 Kota Bima Semester II Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 14-26.
5. Supriatna, Y. (2022). Peran Mata Pelajaran PPkN dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter untuk Mengimplementasikan Profil Pelajar Pancasila di SMP Sumatra 40 Bandung (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
6. Rahman, S., Anwar, S., & Khairani, K. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Geografi sebagai Bagian Salah Satu Dasar Pembentukan Karakter Bangsa. Journal on Education, 4(2), 844-851.
7. Sobur, K. (2015). Logika dan Penalaran dalam Perspektif Ilmu Pengetahuan. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 14(2).
8. Fadhli, M. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215-240.
9. Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.
10. Sutrisno, S., Wardah, W., dkk. (2023). Media Pembelajaran: Konsep Dan Aplikasi. Penerbit Tahta Media.
11. Zulhelmi, Z. (2021). Pemanfaatan Kvisoft Flipbook Maker dalam Rangka Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 217-226.
12. Oktavia, D. 2019. Pengembangan E-book Berbasis Peta Konsep menggunakan Kvisoft Flipbook Maker sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Ekskresi Manusia untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pengembangan E-book Berbasis Peta Konsep Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Untuk Kelas XI Sma.
13. Khairrani, A. (2019). E-Book sebagai media pembelajaran di masa depan. Jurnal Repository Universitas Negeri Jakarta.
14. Fitriani, H, Situmorang, M, dan Dermana, A., (2017), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif melalui Pendekatan Saintifik pada Pengajaran Larutan dan Koloid, Jurnal Edukasi Kimia.
15. Rosanti, M. (2023). Pengembangan Elektornik Modul Dengan Menggunakan Kvisoft Flip Book Maker Padam Kelas XI SMA Negeri 9 Luwu Utara. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(4), 162-171.
16. Plomp, T. (2007). Educational Design Research : An Introduction. Dalam Tjeerd Plomp & Nienken Nieveen (penyunting), An Introduction to Educational Design Research. Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007.
17. Alviah, A. (2023). Pengembangan E-Modul Terintegrasi Keislaman Berbasis Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Perbandingan Kelas VII Mts (Doctoral dissertation, UIN KHAS JEMBER).
18. Dick, W. (1996). The Dick and Carey model: Will it survive the decade?. Educational technology research and development, 44(3), 55-63.
19. Ervina, A., Handoyo, B., & Taryana, D. (2022). Pengembangan e-book Geografi dengan pendekatan spasial. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 96-103.
20. Fitriani, H, Situmorang, M, dan Dermana, A., (2017), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif melalui Pendekatan Saintifik pada Pengajaran Larutan dan Koloid, Jurnal Edukasi Kimia.
21. Gultom, E., Situmorang, M., dan Silaban, R., (2015), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik Pada Pengajaran Termokimia, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK).
22. Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). Pengembangan Bahan ajar elektronik berbasis android sebagai media interaktif. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 47-65.
23. Kurniawati, E. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Smp Berbantuan Al-Qur’an Pada Pokok Bahasan Himpunan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
24. Sa’adah, R. N. (2021). Metode Penelitian R&D (Research and Development) Kajian Teoretis dan Aplikatif. CV Literasi Nusantara Abadi.