The Role of The Teacher in the Learning Process in Inclusion Schools at State 6 Takengon Junior High School, Central Aceh District
Abstract
The achievement of the planned learning program cannot be separated from the teacher's role in carrying out learning activities. The aim of this research is to explore the role of teachers in the learning process at inclusive schools at the State 6 Takengon Middle School, Central Aceh Regency. The type of research is qualitative research with a descriptive approach. Data collection techniques through observation, interviews and documentation. The informants in the research were the head of the curriculum at the education office, school principals, teachers and students. Data analysis techniques use data reduction, data display and drawing conclusions. To ensure the validity of the data, triangulation techniques were used. The research results show that the role of teachers is very important in learning, (1) the role of teachers as motivators has a good impact in improving student learning achievement, (2) the role of teachers as innovators can be seen from the innovations carried out by teachers in the learning process such as using media, strategies and learning methods, (3) the role of teachers in developing students' self-confidence which is carried out in extracurricular activities.
Downloads
References
2. Adha, N.W., Situmorang, M., dan Muchtar, Z., (2016), Pengembangan Bahan Ajar Kimia Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pengajaran Termokimia, Jurnal Pendidikan Kimia.
3. Wijayanti, D., Anwar, S., Khairani, K., & Sukhaimi, N. A. (2022). Implementasi Inovasi Pembelajaran Geografi Tingkat SMA Dalam Kurikulum 2013. Journal on Education, 4(2), 837-843.
4. Darmi, D. (2022). Penerapan Metode Simulasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam di Kelas XI IPS-4 SMAN 4 Kota Bima Semester II Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(1), 14-26.
5. Supriatna, Y. (2022). Peran Mata Pelajaran PPkN dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter untuk Mengimplementasikan Profil Pelajar Pancasila di SMP Sumatra 40 Bandung (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
6. Rahman, S., Anwar, S., & Khairani, K. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Geografi sebagai Bagian Salah Satu Dasar Pembentukan Karakter Bangsa. Journal on Education, 4(2), 844-851.
7. Sobur, K. (2015). Logika dan Penalaran dalam Perspektif Ilmu Pengetahuan. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 14(2).
8. Fadhli, M. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215-240.
9. Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.
10. Sutrisno, S., Wardah, W., dkk. (2023). Media Pembelajaran: Konsep Dan Aplikasi. Penerbit Tahta Media.
11. Zulhelmi, Z. (2021). Pemanfaatan Kvisoft Flipbook Maker dalam Rangka Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 217-226.
12. Oktavia, D. 2019. Pengembangan E-book Berbasis Peta Konsep menggunakan Kvisoft Flipbook Maker sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Ekskresi Manusia untuk Kelas XI SMA. Jurnal Pengembangan E-book Berbasis Peta Konsep Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker sebagai Media Pembelajaran pada Materi Sistem Ekskresi Manusia Untuk Kelas XI Sma.
13. Khairrani, A. (2019). E-Book sebagai media pembelajaran di masa depan. Jurnal Repository Universitas Negeri Jakarta.
14. Fitriani, H, Situmorang, M, dan Dermana, A., (2017), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif melalui Pendekatan Saintifik pada Pengajaran Larutan dan Koloid, Jurnal Edukasi Kimia.
15. Rosanti, M. (2023). Pengembangan Elektornik Modul Dengan Menggunakan Kvisoft Flip Book Maker Padam Kelas XI SMA Negeri 9 Luwu Utara. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(4), 162-171.
16. Plomp, T. (2007). Educational Design Research : An Introduction. Dalam Tjeerd Plomp & Nienken Nieveen (penyunting), An Introduction to Educational Design Research. Proceedings of the seminar conducted at the East China Normal University, Shanghai (PR China), November 23-26, 2007.
17. Alviah, A. (2023). Pengembangan E-Modul Terintegrasi Keislaman Berbasis Video Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Materi Perbandingan Kelas VII Mts (Doctoral dissertation, UIN KHAS JEMBER).
18. Dick, W. (1996). The Dick and Carey model: Will it survive the decade?. Educational technology research and development, 44(3), 55-63.
19. Ervina, A., Handoyo, B., & Taryana, D. (2022). Pengembangan e-book Geografi dengan pendekatan spasial. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 2(2), 96-103.
20. Fitriani, H, Situmorang, M, dan Dermana, A., (2017), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif melalui Pendekatan Saintifik pada Pengajaran Larutan dan Koloid, Jurnal Edukasi Kimia.
21. Gultom, E., Situmorang, M., dan Silaban, R., (2015), Pengembangan Bahan Ajar Inovatif dan Interaktif Melalui Pendekatan Saintifik Pada Pengajaran Termokimia, Jurnal Pendidikan Kimia (JPK).
22. Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). Pengembangan Bahan ajar elektronik berbasis android sebagai media interaktif. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 47-65.
23. Kurniawati, E. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Smp Berbantuan Al-Qur’an Pada Pokok Bahasan Himpunan (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
24. Sa’adah, R. N. (2021). Metode Penelitian R&D (Research and Development) Kajian Teoretis dan Aplikatif. CV Literasi Nusantara Abadi.